onsdag 8 april 2009

Annika Östberg i Sverige!

foto: scanpix
Ja, nu blir det något helt annat än glossig inredning. Kan inte låta bli att byta ämne och köra lite samhällsfrågor här på bloggen också, då det är också sådant som intresserar mig och så jobbar jag ju med politics!

Jag är rörd till tårar denna morgon när jag läser och ser att Annika Deasy Östberg äntligen är i Sverige. Det här är ett fall som berört mig och jag har läst en del om Annika och följt det som har gått att följa om Annika Östberg. Igår kväll tittade jag återigen på Tom Alandhs suveräna dokumentär om Annika på SVT Play. Jag har sett den ett par gånger tidigare, men den berörde lika mycket igen.

Jag hoppas nu att det inte dröjer länge förrän Annika är helt fri. Vad jag förstod av nyheterna denna morgon så är det nu upp till Örebro tingsrätt att avgöra Annikas framtid. Hon kan ansöka om tidsbestämt straff som sedan Örebro tingsrätt avgör om. Eftersom hon är den svensk som suttit längst i fängelse och troligtvis under mycket värre omständigheter än andra, så hoppas jag på ett frisläppande mycket snart.

Till slut; Välkommen till Sverige och Lycka till. Vi är säkert många som tänker på dig och önskar dig lycka till och en ny god start i Sverige!

1 kommentar:

eastcoastmom sa...

På den mailinglista för utlandssvenskar som jag har, Grrringo, diskuteras det mycket om Östberg nu. Mycket för och emot.

Själv tycker jag nog ungefär som du, straffet var 25 år till livstid, hon har suttit av sitt straff nu. Let go!