tisdag 23 februari 2010

Greta Magnusson Grossmans hus i Berverly Hills



Lampan the Grasshopper, design Greta Magnusson Grossman




På arkitekturmuséet pågår nu en utställning om Greta Magnusson Grossman. För ett par veckor sedan visste jag inte vem hon var och jag tror inte att jag har hört hennes namn tidigare. Men då, för ett par veckor sedan, sändes ett inslag på radions P1 om Greta Magnusson Grossman som fångade mitt intresse. Inslaget sändes med anledning av att en det är en tillfällig utställning på Arkitekturmuséet med hennes fina möbler. Hon har designat några klassiker, bl a lampan the Grasshopper. Jag har ännu inte sett utställningen, men ska absolut bege mig dit snart för detta ändamål!

Jag läste lite om Greta och det visar sig då att hon även har ritat fantastiska hus i Californien, i samma anda som de kanske mer kända Case study husen (som jag har haft tidigare inlägg om). Hittade en bra artikel i LA Times på nätet om Gretas fina hus i Beverly Hills, som nu har ny ägare som försökt ta fram orginalet och detaljerna från Gretas tid - en riktigt god mid century style! Ovan är några bilder från detta fantastiska hus!

När jag var inne på Arkitekturmuséets hemsida så visar det sig att de har många intressanta föreläsningar. Den 9 mars är redan spikad i min almanacka (en av mina få lediga kvällar, eftersom det är mycket jobb på kvällarna inom mitt arbete), då har de en föreläsning om just case sudy houses in California!

5 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Vilket underbart hus, just vad amerikanerna kallar mid-century modern, en stil jag älskar! Och som känns skandinavisk.

House observations sa...

Ja, den stilen känns verkligen dansk retro! Hoppas skidresan var fantastisk!

Unknown sa...

Vill bara påpeka:

Huset i LA Times artikel är visserligen 'snyggt' ur ett Dwell-ifierat samtida perspektiv.

Om man ser det som ett exempel på Grossman's arkitektur, bör man dock tillägga att det är totalt sönderrenoverat och inte längre liknar Grossman's hus på speciellt många punkter.

I mina ögon är huset totalförstört och 'designern' som gjorde 'renoveringen' borde i min mening skämmas för att ha förstört ett hus som tills för 4 år sedan, var mer eller mindre helt intakt, precis som det en gång ritades av Grossman.

House observations sa...

Tack för din kommentar. Intressant. Kan du hänvisa någonstans, där man kan se hur det såg ut innan renoveringen?

Annika sa...

Jag har aldrig hört talas om henne heller. Huset ser fantastiskt ut!