onsdag 10 mars 2010

Case Study House Program


Igår var jag på föreläsningen på Arkitekturmuseet om The Case Study House Program i Kaliforninen från 1945 till början på 1960-talet. Oerhört intressant. Bra föreläsare; Elizabeth Smith från Moderna museet i Chicago (författare till boken ovan, som jag inhandlade för endast en hundring). Nu fick jag bakgrunden till projektet, som grundlades av tidningen Arts & Architecture redaktör på den tiden, John Entenza.

Vi fick se bilder och höra lite om de olika arkitekterna i projektet. Några kände jag till relativt väl (Eames) andra namn har jag sett flertal gånger när man försökt läsa sig till info om detta. Nu tror jag att flera av de kända arkitekternas namn (Neutra, Ellwood, Koenig m.fl.) har börjat fastna. I Kalifornien under denna tid (mid century) fanns ett helt kollektiv av arkitekturer som prövade och vågade tänka nytt. Många var väldigt excentriska (återkommer om det i ett senare inlägg). Måste säga att jag blir bara mer och mer intresserad av detta ämne och om man hade kunnat ändra något i sitt förflutna så måste det väl ha varit vad man studerade!

Och så har jag blivit medlem på Architectural Digests hemsida (gratis!). Lite spännande artiklar har dom på sin sida (och i tidningen) även om det mesta är amerikanskt överdådigt och inte alls vad jag gillar... Hittade dock två fina bilder från Demi Moore och Ashton Kutchers coola hus i LA. Huset är byggt på 50-talet, men har säkert renoverats sönder sedan dess, men det finns en härlig känsla av modernism.


Inga kommentarer: