torsdag 11 mars 2010

Nya bostäder i Stockholmsregionen



Ett typiskt hus numera

Jag är lite av en sådan där bostadsknarkare som tittar på annonser, men framförallt på sådant som byggs nytt. Det finns många fina nya hus och områden som poppar upp här i stockholmsregionen. Det är de stora byggdrakarna som står dör dessa nya bostadsområden och tro mig det är fina små hus i väl planerade trädgårdsstäder. Det jag dock tröttnar på nu är att alla områden och alla hus är i princip likartade var du än kommer. Husen är parhus eller radhus med oftast tre våningar där kök och vardagsrum hittas på första våningen, 3 sovrum och alt ett allrum på mittenplanet och ett vindsplan att planera lite som man vill. Det verkar som om byggföretagen kopierar varnadra samt sina egna projekt i massutgåvor. Dom är verkligen fina, men roligt vore det om lite ny spännande arkitektur släpptes fram. Kreativitet, lekfullhet men ändå praktiska hus! Ett problem är att husmarknaden så fullständigt domineras av NCC, Skanska, JM, Folkhem, Veidekke, Besqab, Småa och kanske något mer företag. I den kommun där jag arbetar, Sundbyberg, är det i princip omöjligt för mindre företag att ta sig in. Tråkigt! Hoppas det kan bli förändring på det (och förhoppningsvis kan det bli det med skifte av styre i just den kommunen). Malmö (som docj kar samma (s) styre som Sundbyberg) har ju bevisat att det går att tänka nytt och kreativt och har visat detta i Västra hamnen - Sveriges läckraste nybyggda område (?). Jag önskar mer sånt tänk. Hammarby sjöstad i all ära, visst är det fint - men ganska likriktat trots allt. Och långt ifrån underbara Västra hamnen.

Jag efterfrågar ny, oliktänkande, inspirerande arkitektur som finns i Västra hamnen, Malmö.

Inga kommentarer: