måndag 1 juni 2009

Amerikansk arkitektur - tidsepoker

Georgian Colonial 1780-1840

Italianade eller "bracketed style" eller tuscan style 1840-1885

Folk Victorian 1870-1910

Shingle style 1874-1910

Colonial Revival 1876-1955

Tudor Revival 1890-present

Prairie Style 1893-1920. Här ingår Frank Lloyd Wright-husen. UNDERBARA. På nästalängre USA-resa, måste jag försöka ta mi8g till hans hus i västra Pennsylvania. Huset på bilden finns i Chicago.

Från hemsidan http://architecture.about.com/od/periodsstyles/ig/House-Styles/ har jag hittat ovanstående bilder. Det är ett axplock och de som jag gillar bäst. Jag gillar inte bara amerikansk arkitektur...men det verkar vara det som är enklast att hitta på nätet!

2 kommentarer:

Annika sa...

Väldigt vackra hus. Jag känner igen flera stilar från husen häromkring. Kram!

Dollan sa...

Hej hej !

Jag kikar in hos dig och kollar läget på bloggen, väldigt vackra hus du visar. Det är annat än här i Linköping.
Tack för titten !

Annikas syster Marie