fredag 19 november 2010

Modern arkitektur i Stockholm - SAKNAS!


Både i DN och i morse på radions p1 diskuterade man arkitektur och frånvaron av innovativ arkitektur i Stockholm. Jag har gjort något tidigare inlägg om detta där jag tycker att de stora byggjättarna kopierar redan använd arkitektur och bygger mer av samma. Visst, jag tycker det är fina hus som byggs på många ställen runt i stan (nu pratar jag privatbostäder), men det är samma slags radhus överallt. Ingen vågar testa något helt nytt. I Malmö har de vågat betydligt mer än i Stockholm genom Västra Hamnen. I Stockholm och kranskommunerna måste man våga fatta beslut att bygga nytt, modernt och annorlunda. Inte använda samma byggbolag hela tiden. Här hoppas jag kunna påverka mina egna partikamrater iallafall!


Huset ovan fanns med i ett reportage i Residence för något år sedan. Jag älskade det då och nu är det faktiskt nominerat till Kasper Sahlin-priset som delas ut av Sveriges arkitekter. Idag meddelas vem som vinner. Förutom huset ovan som finns i Landskrona så är också Ryaverket i Göteborg och akutmottagningenvid Skånes allmäna sjukhus i Malmö nominerat.

Inga kommentarer: